Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Hajópadló ápolása és javítása

A lambériához hasonlóan a hajópadló felújítása is egy hálás munka: könnyen elvégezhető, és a kiváló minőségű ápolószereknek és felületkezelőknek köszönhetően szinte újjá tudjuk varázsolni a padlónkat.
 

A felületkezelés során ízlésünk szerint válogathatunk a különböző viaszok, olajok, lakkok és festékek között. A legtermészetesebb hatást a padlóolajok és keményviaszok adják meg, hiszen míg az olaj és a viasz ellenállóbbá teszi a fát azzal, hogy beleolvad az anyagába, addig a lakk egy kemény felületet képez a fa felületén, amin idővel repedések keletkezhetnek. Az előbbiek alkalmazása lényegesen könnyebb, környezetbarát és a későbbi sérülések, hibák javítása egyszerűbb és gyorsabb. A színezett olaj használatával pedig nem kell lemondanunk arról sem, hogy egy kis színnel feldobjuk a padlónkat.
 

De hogy megkönnyítsük a döntést, összeszedtük mindkét anyagtípus előnyeit és hátrányait.
 

Festés

Előnyei:

  • A festés lehetővé teszi számodra szinte bármilyen szín használatát, hiszen az képes teljes mértékben lefedni a faanyagot.
  • Érdemes a festéket régi, kissé már megrongálódott fánál használni, mivel sűrűsége kitölti és elfedi a repedéseket és a hibákat. (Egyes festékek kifejezetten ezt a célt szolgálják.)
  • A festék, színtől függően, lehet könnyen tisztítható, amennyiben jó minőségű és volt ideje megfelelően megszáradni használatbavétel előtt.
  • A festék, sűrűségénél fogva jobban védi is a fát a rohadástól, penészesedéstől és az erős napfénytől. De tegyük hozzá, ezt a védelmet más kiváló minőségű kezeléssel is elérhetjük.

Hátrányai:

  • Míg a pácról vagy lakkról át lehet váltani festékre, ez fordítva csak drasztikus lépésekkel oldható meg. Jóformán, ha egyszer lefested a padlót, akkor onnantól kezdve mindig festeni fogod azt.
  • Fényétől függően a festett padló, ha nedves lesz, könnyen csúszóssá válhat.
  • A tény, hogy festék szinte bármilyen színben kapható, nem feltétlen könnyíti meg a helyzetünket. A megfelelő szín kiválasztása nehéz döntés, hiszen nagy felületen egészen más mutat jól, mint a kisebb falakon és szegélyeken.
  • A festék elrejti a fa erezetét, ezzel elvéve annak természetes szépségét.

 

Pácolás

Előnyei:

  • Pácolás után a padló nem olyan csúszós. Ez alól is akad kivétel, de a legtöbbféle pác úgy tapad meg a fán, hogy az nem válik különösebben sima felületté.
  • A pácot és a lakkot könnyebb felvinni, kevésbé körülményesek. A festékkel ellentétben, ha kimarad egy-két folt, az nem feltétlenül észrevehető.
  • A pác és a lakk rétegén keresztül látható a fa erezete, így megőrzi annak természetes szépségét.
  • A pác is rengeteg színben elérhető, így van mód a kedvünkre válogatni belőle. Viszont szerencsés dolog előre tesztelni azt az adott fán, hiszen valamelyest áttetszik a fa színe rajta, így a végeredmény nem biztos, hogy ugyanaz lesz, mint amit elképzeltünk.

Hátrányai:

  • Minőségtől és a rétegek számától függően nem olyan tartós, mint a festékek.
  • A pác általában vékonyabb réteget képez, ezért nem használható javításra, nem tölti ki a repedéseket úgy, mint a festék.

 

A hajópadló felújítása pár lépésben
 

1. Tisztítás

Mielőtt belefognánk a padló megmunkálásába, mindenképp végezzünk egy jó alapos takarítást rajta, hogy a por és egyéb szennyeződések ne ronthassanak bele a felület szépségébe és tartósságába.

2. Javítás

Ha már belefogtunk a hajópadlónk szépítésébe, akkor használjuk ki a lehetőség és javítsunk rajta, amit csak tudunk. Például, húzzuk végig a kezünket, vagy valamilyen lapos tárgyat a padlón, hogy megtaláljuk az esetleges kiálló szögeket, amit kalapáccsal vissza is tudunk ütni a helyére. Ha egyes fadarabok mozognak, szögeljük meg újra azokat. Amennyiben pedig lyukak/repedések vannak a padlón, tömjük be fatapasszal.

3. Csiszolás

Ha a hajópadlónk már tiszta, és „hibátlan”, jöhet a fa megcsiszolása, ami a folyamat legfontosabb része. Csiszológépeket bérelni már könnyen lehet, és érdemes is. Készítsük elő a padlót először egy gyengébb csiszolással, hogy aztán az erősebb papírokkal egy alaposabb munkát végezhessünk majd (a 30-40-es gyaluló papírtól a 120-as irányába). Ha igazán minőségi munkát szeretnénk végezni, a polírozógépet is használhatjuk. A sarkokban és a falak mentén kezdjük el a munkát, majd térjünk át a szoba középső részére. Fontos, hogy a csiszológépet mindig a fa szálirányával megegyező irányban alkalmazzuk, ugyanis így tudjuk elérni a legszebb eredményt.

4. Alapozás

A csiszolás után, ha szépen feltakarítottuk a port, jöhet az alapozó felvitele. A lehető legjobb fedés elérése érdekében kifejezetten hajópadlóra való alapozó festéket válasszunk!

5. Lakkozás

Az utolsó réteget, a lakkot csak akkor szabad felvinni, ha az alapozó már tökéletesen megszáradt. Úgy a legegyszerűbb ezt megtenni ezt, ha szerzünk egy kimondottan lakkozáshoz használatos széles lapátot/hengert a szoba nagyobb részének kikenéséhez. A kisebb területeken, az élek mentén, a sarkokban és a hézagoknál pedig használhatunk sima ecsetet. Viszont a nehéz henger szőrével óvatosan kell bánni, mert egyenetlen felületet hagyhat maga után.

Tipp: alapvetően két réteg jó minőségű festék kiválóan fed, de egy harmadik réteggel nagyban növelhetjük a kezelés tartósságát és megkönnyítheti a padló karbantartását.

 

Hogyan adhatunk antik hatást a hajópadlónknak?
 

A hajópadlónk kinézetét nem csak szép színekkel dobhatjuk fel, hanem úgynevezett antikolással is. Ehhez kétféle emulziós festékre és egy maszkoló folyadékra lesz szükségünk.
A padló felcsiszolása után első körben egy világosabb színű emulziós festéket kenjünk fel a teljes felületre. Ha megszáradt, az illesztéseknél vigyük fel a maszkoló festéket vékony csíkokban. Majd az ismételt száradási idő elteltével kenjük át egy sötétebb festékkel is a padlónkat. Ha teljesen megszáradt már a felület, csiszoljuk át egy finomszemcséjű csiszolópapírral. Ezáltal a maszkoló festékes részeknél láthatóvá fog válni az alsó, világosabb árnyalatú festék. Természeten a kész padlónkat takarítás után lakkozzuk át a kívánt védelemért.

 

Ápolás
 

Rendszeres ápolással hajópadlónk csillogó fényű és rendkívül tartós lesz. Ezt úgy érhetjük el, ha körülbelül havonta egyszer lelkiismeretesen elvégezünk egy viaszos kezelést.
És hogyan is lehet ezt megtenni? Először is a puhafa megkeményedésének érdekében kenjünk fel pórustömítő fabeeresztőt a felületre. Egynapi száradás után dörzsöljük át a padlót finom csiszolópapírral, és ismételjük meg a teljes eljárást még kétszer. Végül pedig vigyük fel a padlóviasz-balzsamot erre a már zárt bevonatra, és 3 óra múlva polírozzunk fényesre egy ronggyal.

 

 

A hajópadló lerakásához itt olvashat pár jó tanácsot 

Tartalomhoz tartozó címkék: hasznos tanácsok - DIY
Az oldal tetejére